Doprowadzenie energii elektrycznej i jej rozdzielenie. |
Autor |
Wiadomość |
luckyluck
Mitsumaniak

Auto: EA5W V6 Avance '99
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 26 Wrz 2008 Posty: 960 Skąd: Znad Pilicy
|
Wysłany: 21-10-2011, 21:31 Doprowadzenie energii elektrycznej i jej rozdzielenie.
|
|
|
W garażu muszę na nowo położyć instalację elektryczną, tylko nie wiem jak to za bardzo zrobić. Znaczy coś tam świta ale jako, że to elektryka więc wolę zapytać.
Plan jest taki:
Pociągnąć do garażu jeden przewód. Z racji iż garaż sporych wymiarów, to potrzebne mi będą dwie lampy z czujnikiem ruchu. Do tego wewnątrz jeden kontakt, ewentualnie dwa i jeden włącznik głównego światła w garażu. Co zamontować aby zabezpieczyć całą instalację przed spięciem? Wyłącznik nadprądowy? Pytanie ile tych wyłączników i gdzie je zamontować? Jeden na kablu głównym czy osobno na każdym przy wyjściu na dane urządzenie?
Trochę zagmatwałem ale może się połapiecie o co chodzi. |
_________________ Bydlak
 |
|
|
|
 |
HouseM
Mitsumaniak Noob stalker :-X

Auto: DSM 1G GS + MSS 1.3
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 25 Cze 2007 Posty: 884 Skąd: Kraktown
|
Wysłany: 21-10-2011, 21:52
|
|
|
Najbezpieczniej na każdej fazie jedna S-ka a jeszcze lepiej osobno dla kontaktów osobno dla oświetlenia.
W sensie ,że jak nie planujesz gniazdek trójfazowych to osobno z jednej fazy światło a z innej gniazdka 230V. Jedno i drugie zabezpieczone. |
_________________ http://www.youtube.com/watch?v=8mqb-atsy_w
^ mój kliperek ^ Historia: L300 1G - L300 2G - Lancer - Eclipse - MSS
 |
|
|
|
 |
adt81
Mitsumaniak

Auto: Porsche Cayenne Turbo 4.8
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 04 Gru 2010 Posty: 845 Skąd: Łańcut/Kosina
|
Wysłany: 21-10-2011, 22:03
|
|
|
Generalnie na obwody oświetleniowe zabezpieczenie B10A a na gniazda 230V B16A - dobrze też pomyśleć o wyłączniku głównym czyli rozłącznik izolacyjny FR. Jeśli planujesz gniazda siłowe to po FR bezpiecznik siłowy B20 lub B25A. Jak nie masz za bardzo pojęcia jak to pospinać to lepiej zatrudnić do tego elektryka bo prąd to nie zabawka. |
_________________ Jest: Porsche Cayenne Turbo 4.8
Był: Jaguar S-Type R 4.2 V8 SC
Był: Jaguar S-Type 3.0V6 2001r
Był: Mitsubishi Galant 2.5V6 1998r |
|
|
|
 |
HouseM
Mitsumaniak Noob stalker :-X

Auto: DSM 1G GS + MSS 1.3
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 25 Cze 2007 Posty: 884 Skąd: Kraktown
|
Wysłany: 21-10-2011, 22:06
|
|
|
adt81 napisał/a: | siłowy B20 lub B25A |
Nie wiemy jaki kolega ma przydział mocy w domu. 25A na fazę to sporo jak na garaż. Na 16A Nie mam większych problemów z podłączeniem spawarki czy kompresora . |
_________________ http://www.youtube.com/watch?v=8mqb-atsy_w
^ mój kliperek ^ Historia: L300 1G - L300 2G - Lancer - Eclipse - MSS
 |
|
|
|
 |
adt81
Mitsumaniak

Auto: Porsche Cayenne Turbo 4.8
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 04 Gru 2010 Posty: 845 Skąd: Łańcut/Kosina
|
Wysłany: 21-10-2011, 22:12
|
|
|
To fakt - trzeba sprawdzić jakie jest zabezpieczenie główne na przyłączu i wtedy można dobrać odpowiednie parametry. |
_________________ Jest: Porsche Cayenne Turbo 4.8
Był: Jaguar S-Type R 4.2 V8 SC
Był: Jaguar S-Type 3.0V6 2001r
Był: Mitsubishi Galant 2.5V6 1998r |
|
|
|
 |
luckyluck
Mitsumaniak

Auto: EA5W V6 Avance '99
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 26 Wrz 2008 Posty: 960 Skąd: Znad Pilicy
|
Wysłany: 21-10-2011, 22:37
|
|
|
Hmm, siły nie zamierzam tam podciągać na razie. Jakby co to będę ciągnął prosto z przyłącza na domu. W garażu tylko oświetlenie i kontakty.
adt81, B10A rozumiem, że po jednym do każdej lampy z osobna? Rozłącznik izolacyjny FR na przewodzie głównym.
Reasumując, będą:
1. trzy lampy - więc potrzebuję 3 szt B10A,
2. jedno gniazdko podwójne hermetyczne nadtynkowe - 1 szt B16A.
3. jeden główny wyłącznik FR
HouseM, co to jest S-ka? |
_________________ Bydlak
 |
|
|
|
 |
plecho1
Mitsumaniak
Auto: Laguna 3
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 02 Sty 2010 Posty: 10313 Skąd: Świdnik
|
Wysłany: 21-10-2011, 22:46
|
|
|
Jeden B10A na wszystkie lampy. Czyli jedno zabezpieczenie na lampy i jedno na gniazdka.
Obwód oświetlenia na przewodzie 3x1,5 a obwód gniazdek na przewodzie 3x2,5. |
|
|
|
 |
luckyluck
Mitsumaniak

Auto: EA5W V6 Avance '99
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 26 Wrz 2008 Posty: 960 Skąd: Znad Pilicy
|
Wysłany: 21-10-2011, 22:53
|
|
|
plecho1, dzięki |
_________________ Bydlak
 |
|
|
|
 |
adt81
Mitsumaniak

Auto: Porsche Cayenne Turbo 4.8
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 04 Gru 2010 Posty: 845 Skąd: Łańcut/Kosina
|
Wysłany: 21-10-2011, 22:56
|
|
|
Dokładnie tak jak plecho1 napisał - a "S" to właśnie wyłącznik nadprądowy |
_________________ Jest: Porsche Cayenne Turbo 4.8
Był: Jaguar S-Type R 4.2 V8 SC
Był: Jaguar S-Type 3.0V6 2001r
Był: Mitsubishi Galant 2.5V6 1998r |
|
|
|
 |
jaca71
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Wrz 2008 Posty: 4696 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 21-10-2011, 23:38
|
|
|
Panowie, według obecnie panujących przepisów gniazdka przyłączeniowe muszą być zabezpieczone wyłącznikiem różnicowoprądowym. Oświetlenie nie musi. Dopiero za różnicówką daje się S'y
Czyli różnicówka na wejściu 20A, obwód gniazdek B16, oświetlenia można dać B6 lub B10. |
_________________ 1. Mitsubishi Lancer '09 (2008-...)
2. Honda Civic 5dr '98 (2010-...) 
 |
|
|
|
 |
plecho1
Mitsumaniak
Auto: Laguna 3
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 02 Sty 2010 Posty: 10313 Skąd: Świdnik
|
Wysłany: 22-10-2011, 00:06
|
|
|
jaca71 napisał/a: | Panowie, według obecnie panujących przepisów gniazdka przyłączeniowe muszą być zabezpieczone wyłącznikiem różnicowoprądowym. Oświetlenie nie musi. Dopiero za różnicówką daje się S'y
Czyli różnicówka na wejściu 20A, obwód gniazdek B16, oświetlenia można dać B6 lub B10. |
Myślę że autor o tym wie i ma zamontowaną różnicówkę jako pierwsze zabezpieczenie w domu. |
|
|
|
 |
adt81
Mitsumaniak

Auto: Porsche Cayenne Turbo 4.8
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 04 Gru 2010 Posty: 845 Skąd: Łańcut/Kosina
|
Wysłany: 22-10-2011, 00:21
|
|
|
No właśnie miałem to napisać - ja założyłem (może błędnie) że kolega ma już w rozdzielni głównej co najmniej jedną różnicówkę główną 3-fazową albo po jednej na każdą fazę więc powielanie tych samych zabezpieczeń nie ma wg mnie większego sensu. Zakładając drugą w garażu należy pamiętać że na jej "zasilaniu" przewód neutralny nie może pochodzić z "wyjścia" różnicówki głównej bądź żadnej innej po drodze ponieważ zadziałanie tej w garażu spowoduje wyłączenie każdej która jest za nią więc nie ma co sobie komplikować życia i wystarczą same nadprądowe. Mam nadzieję że nie zamotałem zbytnio . Oczywiście wszystko to ma sens jeśli kolega dysponuje układem TN-S czyli neutralny i PE są oddzielnie. |
_________________ Jest: Porsche Cayenne Turbo 4.8
Był: Jaguar S-Type R 4.2 V8 SC
Był: Jaguar S-Type 3.0V6 2001r
Był: Mitsubishi Galant 2.5V6 1998r |
|
|
|
 |
luckyluck
Mitsumaniak

Auto: EA5W V6 Avance '99
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 26 Wrz 2008 Posty: 960 Skąd: Znad Pilicy
|
Wysłany: 22-10-2011, 09:53
|
|
|
adt81, dobrze założyłeś.
Jeszcze raz wielkie dzięki chłopaki. |
_________________ Bydlak
 |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 22-10-2011, 10:00
|
|
|
adt81 napisał/a: | wg mnie większego sensu. |
Jak to nie ma sensu? Pomijając koszt bezpiecznika to sens jest jak najbardziej. Przecież różnicówkę potrafią wywalić 2 komputery PC.... A jak wywali główną różnicówkę to gaśnie wszystko w domu łącznie ze światłem które jest potrzebne żeby się nie połamać idąc do skrzynki (chyba, że akurat światło będzie poza tą główną różnicówką).... Bez sensu jest to rozwiązanie całkowicie. Zawilgnie wanna z masażem albo gniazdo w garażu i potem będziesz biegał i szukał co wywala różnicówkę. Od razu mówię nie znam się na tym jakość szczególnie bo bazuję tylko na obserwacji instalacji z pracy tego jakie były z nią problemy i co można było zrobić lepiej (posłuchałem ze 4 specjalistów co mówili o macherach co to zrobili) gdzie na każdy obwód jest łączony bezpiecznik różnicowy i nadprądowy razem. Pomijając zawyżoną cenę takiego bezpiecznika to wydaje mi się do najlepsze rozwiązanie. Znowu nie ma tylu obwodów w domu... Ja bym od razu założył taki bezpiecznik na garaż. Wywali to tylko jego, a nie od razu w całym domu (oczywiście musi być podłączony przed innymi różnicówkami "głównymi"). |
Ostatnio zmieniony przez krzychu 22-10-2011, 10:12, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
jaca71
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Wrz 2008 Posty: 4696 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 22-10-2011, 10:12
|
|
|
krzychu napisał/a: | Przecież różnicówkę potrafią wywalić 2 komputery PC.... A jak wywali główną różnicówkę to gaśnie wszystko w domu łącznie ze światłem które jest potrzebne żeby się nie połamać idąc do skrzynki... |
Dobrze zrobiona instalacja przewiduje takie problemy. Po pierwsze warto w domu wstawić dwie różnicówki różnie rozrzucając na nie obwody. Czyli połowa domu (niesymetrycznie) na jednej, połowa na drugiej. Obie trójfazowe jeśli zasilanie trójfazowe. A światłą zazwyczaj nie daje się na różnicówkę poza wyjątkami jak pomieszczenia mokre/brudne, czyli właśnie, piwnice, garaże, łazienki, kuchnie. |
_________________ 1. Mitsubishi Lancer '09 (2008-...)
2. Honda Civic 5dr '98 (2010-...) 
 |
|
|
|
 |
|